Wist je dat de helft van de nieuwe medewerkers alweer vertrekt binnen 18 maanden? Schokkend, toch? Succesvolle Onboarding? Jij en je team zijn verantwoordelijk!
Eindelijk, na maanden van werven en selecteren, in deze krappe arbeidsmarkt heb je een nieuwe medewerker gevonden. De eerste werkdag staat voor de deur. Nu begint de echte uitdaging: de onboarding.
Onboarding is geen formaliteit, het is de sleutel tot succes. Onderzoek toont aan dat slechts 29% van de medewerkers na de onboarding klaar is om te excelleren in hun nieuwe rol. En wist je dat de helft van de nieuwe medewerkers alweer vertrekt binnen 18 maanden? Schokkend, toch? Daarom moet onboarding geen bijzaak zijn, maar een strategische prioriteit.
Duidelijkheid vanaf dag één
Een nieuwe medewerker komt in een onbekende omgeving terecht. Hoewel de vacaturetekst helder was, blijft er nog een reeks vragen over die onzekerheid kunnen zaaien. Hoe laat moet ik aanwezig zijn? Waar kan ik parkeren? Met wie lunch ik? Deze vragen lijken simpel, maar kunnen een enorme impact hebben op hoe welkom een nieuwe medewerker zich voelt. Zorg dus voor duidelijke communicatie, zowel praktisch als werkgericht.
Geef antwoord op vragen nog voordat ze gesteld worden, en biedt een buddy aan die de nieuwe medewerker bij de hand neemt. Dit helpt om niet alleen de werkdruk te verlichten, maar ook om een solide basis te leggen voor de rest van hun carrière binnen jouw organisatie.
Hybride werken en onboarding
De rol van de leidinggevende en het team tijdens de onboarding is cruciaal. Het is niet voldoende om jouw nieuwe medewerker simpelweg voor te stellen en daarna aan het werk te zetten. Let hier ook goed op met hybride werken. Wanneer zijn jullie op kantoor en wanneer werk je thuis? Leiders en teamleden moeten aanwezig zijn, vooral in die eerste week.
Voorbij de honeymoonfase
De eerste weken zijn vaak rozengeur en maneschijn. Alles is nieuw en spannend, maar de echte test komt pas daarna, als de nieuwigheid eraf is en de dagelijkse realiteit begint. Daarom is het cruciaal om in deze periode te blijven investeren in jouw nieuwe medewerker. Het is niet genoeg om af te vinken dat je medewerker is ingewerkt: het gaat erom dat ze zich echt onderdeel voelen van jouw team en de organisatie.
Conclusie: een warm welkom betaalt zich terug
Onboarding is geen taak die je kunt afraffelen. Het is een investering in de toekomst van jouw organisatie. Door je te verplaatsen in je nieuwe medewerker, door duidelijkheid te bieden, betrokken te blijven en te luisteren, leg je een fundament voor succes. Een goede onboarding zorgt niet alleen voor tevreden medewerkers, maar ook voor productiviteit en loyaliteit op de lange termijn. Dus, waar wacht je nog op? Verplaats je samen met jouw team in je nieuwe collega en maak van zijn of haar start een vliegende!
Het doel van The LiveLab is jouw team en leiders succesvol te maken. We helpen bij jouw organisatie-uitdagingen, op welke manier dan ook, dus ook met onboarding. Dat begint altijd bij jou als leider. Ondernemers, managers, directieleden, noem maar op. Als leider heb jij een visie, maar nog niet de skills om daar te komen. Die visie heeft onze volledige focus. We koppelen je aan een ervaren mentor. Samen bepalen we waar knelpunten zitten en vervolgens komen we met een plan om deze te verbeteren. Geen trucjes, maar op een manier die passend is bij jou en je team. Dat kan gaan over 1-op-1 begeleiding, het trainen van specifieke vaardigheden en het bouwen van een functionerend team. We doen wat nodig is.Het doel is dat je in control en toekomstbestendig bent. Het moeiteloos voelt en je team zijn doelen behaalt.
Hulp nodig bij het vormgeven van een optimaal team met passend leiderschap, waarbij je nieuwe medewerkers blijvend kan binden en boeien? Neem contact op met The LiveLab Company.
Over de auteur
Ervaren manager/directeur, die vorm geeft aan optimale teams en passend leiderschap