Ondernemers en managers van Nederland, het is tijd voor een wake-up call. Jullie willen betrokken medewerkers die verantwoordelijkheid nemen, maar kijk eens goed in de spiegel: ben jij echt de eigenaar van je eigen leiderschap?
Wat is eigenaarschap creëren?
Eigenaarschap creëren betekent betrokken medewerkers hebben die zich verantwoordelijk voelen en zelfstandig werken om de doelen van de organisatie te bereiken. Dit lijkt simpel, maar is het duidelijk niet. Veel organisaties worstelen hiermee en blijven hangen in oude patronen.
De frustrerende realiteit
We zien het overal: management en directies die maar niet kunnen zorgen dat medewerkers zich verantwoordelijk voelen. Problemen blijven op het bordje van de ondernemers en middenmanagers belanden, terwijl je de druk voelt van cijfers over stijgend ziekteverzuim, lage betrokkenheid, en andere verplichtingen. In de tussentijd blijven we mooie tools introduceren die weinig effect lijken te hebben.
Waarom lukt het niet?
In essentie creëer je eigenaarschap niet, je bent eigenaar of niet. Het gaat om geven en nemen, loslaten en vertrouwen. Maar vooral ook om kaders en speelruimte. “Het zijn toch professionals waarmee ik werk, dat weten ze toch wel, ik ben toch geen kleuterjuf of meester?” Nou misschien ben je dat wel, leidinggeven is namelijk omgekeerd opvoeden.
Kaders geven aan waar de ruimte ligt en biedt medewerkers de veiligheid om die te benutten. Dat werd duidelijk in een experiment met een schoolplein voor kleuters. Als er geen hek om het plein stond, speelden de kinderen dicht bij de juf, want de juf was degene die de veiligheid bood. Als er wel een hek om het plein stond, gebruikten de kinderen het hele plein, omdat het hek de veiligheid bood. Dus als je als leider kaders biedt, gebruiken mensen hun ruimte.
Hoe creëer je dan wel eigenaarschap? We zitten nu volop in het EK voetbal dus we gaan de vergelijking maken met het voetbal:
1. Rollen en talenten: Zoals een spits in een voetbalteam zijn rol kent, moeten medewerkers duidelijk hun rol en verantwoordelijkheden begrijpen. Vertrouw op hun expertise en vakmanschap.
2. Heldere verwachtingen: Geef je team een duidelijk en concreet doel. Niet alleen het einddoel, maar ook de kleinere stappen daar naartoe. Zo weten ze precies waar ze eigenaar van moeten zijn.
3. Team-effort: Maak iedereen duidelijk dat ze bij het team horen en dat het gezamenlijke succes ook hun succes is. Louis van Gaal zette de Champions League beker, die Ajax gewonnen had, pontificaal op de wasmachine tussen de ongewassen sokken en shirtjes. “Zo, deze is ook voor jullie”. Een manier om de dames die iedere dag de was deden duidelijk te maken dat zij net zo belangrijk waren voor het resultaat als de spelers, de coaches en de bestuurders. Zo is iedereen ook gezamenlijk eigenaar van het succes.
4. Supportsysteem: Zorg voor onderlinge support en steun van het management. Blijf constructief, zelfs als het tegenzit, en moedig een oplossingsgerichte houding aan.
5. Voorbereiding op fouten: Fouten gaan gebeuren, punt. Wees voorbereid en weet wat je gaat doen als het misgaat. Train je team op het omgaan met tegenslagen.
6. Stimuleren, vertrouwen, coachen: Tijdens de wedstrijd moet je vertrouwen op de training en het vakmanschap van je spelers. Geef af en toe een aanwijzing en analyseer wat er beter kan. En boek je succes? Vergeet dit niet te vieren!
Tot slot
Ondernemer, manager, het creëren van eigenaarschap begint bij jou. Ben jij bereid om los te laten, te vertrouwen, en te ondersteunen? Weten je teamleden wat de kaders zijn en hoe de speelruimte, het veld, eruit ziet? Pas dan kun je verwachten dat je team zich eigenaar gaat voelen. Succes is niet alleen voor de spelers op het veld, maar voor iedereen die bijdraagt aan het doel. Durf jij de eigenaar, de Louis van Gaal of Ronald Koeman te zijn die je medewerkers nodig hebben?
Wil jij dit ook? Een optimaal team creëren met eigenaarschap en leiderschap ontwikkelen dat bij jou en je bedrijf past?
Neem contact met me op. Dan kijken we wat de eerste stappen voor jou zijn
Over de auteur
Ervaren manager/directeur, die vorm geeft aan optimale teams en passend leiderschap